Jochem Mestriner

Jochem Mestriner richt zich in zijn schilderspraktijk op leven en dood. Geïnspireerd door teksten zoals Songs of Innocence and of Experience van de Engelse schrijver William Blake en Les Fleurs du Mal van de Franse dichter Charles Baudelaire schildert hij taferelen op doek waarin levensvormen samensmelten en transformeren. Na zijn afstuderen aan

de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in 2021 richt Mestriner zich in zijn artistieke onderzoek op zowel de christelijke mythologie als op wetenschappelijke theorieën. Dit resulteert in werken met een geworteldheid in de natuur en een fascinatie voor de organiserende structuur van het leven. Evolutie en metamorfose plaatst hij in relatie tot complexe esoterische en wetenschappelijke ideeën. Zo is Mestriner geïnspireerd door het Sottobosco-stilleven dat populair was in de zeventiende eeuw. Dit kunstgenre van bosstil- levens verbeeldde dieren en organismen die dicht op de donkere bosgrond leefden, zoals insecten, zwammen en mossoorten. Deze Sottobosco-stillevens houden verband met het idee van spontane generatie, een wetenschappelijke hypothese die ooit suggereerde dat levende organismen konden ontstaan uit niet-levende materie, en de miasmatheorie, een medische theorie die werd gebruikt om ziekten te verklaren voordat de microbiologie

was ontwikkeld. Volgens deze theorie werden ziekten, zoals cholera, malaria en andere besmettelijke aandoeningen, toegeschreven aan ‘miasma’s’: giftige dampen of luchtver- vuiling die zich ophopen in bepaalde gebieden. Mestriners fascinatie voor dit soort oude magisch-wetenschappelijke theorieën die invulling geven aan het onzichtbare, zoals ziektes en celdeling, verbeeldt hij in drie schilderijen die in de tentoonstelling te zien zijn. In de schilderijen zijn levensvormen geschilderd die transformeren en evolueren op zijn doek, als onderdeel van een groter geheel en in verbinding met elkaar.

Cycle, Portal, Path

Dit najaar presenteert Nest Cycle, Portal, Path: een tentoonstelling waarin wordt onderzocht hoe de sporen van de Zweedse kunstenaar Hilma af Klint (1862-1944) 100 jaar later doorwerken in de hedendaagse kunst. Af Klint leefde in een tijd vol ontwikkelingen. Wetenschappers onderzochten de natuur en hielden zich bezig met fenomenen als atoomsplitsing en röntgenstraling; ontdekkingen die de wereld vormden en het onzichtbare zichtbaar maakten. Tegelijkertijd ontstonden er nieuwe stromingen zoals de theosofie, die de spirituele wereld met exacte wetenschappen wilde verzoenen.

Af Klints verkenning van de relatie tussen de wetenschap, de natuur en het spirituele leven blijkt in Cycle, Portal, Path heel actueel. De kunstenaars in de tentoonstelling verhouden zich tot Af Klint en haar opvattingen en vullen aan met hedendaagse of futuristische denkbeelden. Door meditatieve tekeningen en video-installaties, abstracte schilderijen en AI-generated beelden, reflecteren de kunstenaars op nieuwe technologieën, spirituele stromingen, ecologie en de verbintenis tussen toen, nu en toekomstige generaties.

Cycle, Portal, Path is in samenspraak met het Kunstmuseum Den Haag en KM21 tot stand gekomen, waar gelijktijdig de tentoonstellingen Hilma af Klint en Piet Mondriaan: Levensvormen en Tai Shani – Our Hieromantic Objects of Love te zien zijn. Op vertoon van je ticket van Kunstmuseum of KM21 krijg je 50% korting op je entree bij Nest. Bij de tentoonstellingen is samen door de drie instellingen een omvangrijk en divers randprogramma ontwikkeld.

Mede mogelijk gemaakt door
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • DH_black.png
  • iona-logo-cmyk_png.png
  • Prins Bernhard Cultuurfonds - horizontaal - zwart.png
  • stroom_100pt_zw.png
Pers