Johanna Unzueta

Johanna Unzueta maakt grote composities waarbij ze haar hele lichaam gebruikt. Zonder liniaal, maar met borduurringen, borden en andere ronde voorwerpen uit haar huis, maakt ze cirkels en ellipsen, waarbij ze haar onderarmen, handen en vingers gebruikt om afstanden te meten. Als een wiskundig diagram maakt ze geometrische vormen op papier waarin ze de relatie van zichzelf tot haar omgeving en de mensen om haar heen probeert te bevatten. De titels van de werken verwijzen naar de tijd die is geïnvesteerd in het maken ervan en zijnook een verwijzing naar het cyclische verloop van de tijd en de seizoenen.

Unzueta verzamelt planten uit haar omgeving en maakt daar natuurlijke pigmenten van om kleur te geven aan de tekeningen op papier, hout of textiel; ze perforeert er vaak kleine gaatjes in of borduurt erop met draad. Ze werkt soms maanden aan een werk, geduldig wachtend op het drogen van de verf, zich compleet overgevend aan het natuurlijke tempo van de materialen. De houten sokkels zorgen ervoor dat Unzueta’s werken van elke kant gezien en ervaren kunnen worden. De lichamelijkheid en schaal van haar werk doet denken aan de werkwijze van Hilma af Klint, die op haar levensgrote werken moest staan en zitten om ze te kunnen maken. Unzueta werkt op dezelfde cyclische manier, waarbij tijd een integraal deel van haar praktijk is.

Cycle, Portal, Path

Dit najaar presenteert Nest Cycle, Portal, Path: een tentoonstelling waarin wordt onderzocht hoe de sporen van de Zweedse kunstenaar Hilma af Klint (1862-1944) 100 jaar later doorwerken in de hedendaagse kunst. Af Klint leefde in een tijd vol ontwikkelingen. Wetenschappers onderzochten de natuur en hielden zich bezig met fenomenen als atoomsplitsing en röntgenstraling; ontdekkingen die de wereld vormden en het onzichtbare zichtbaar maakten. Tegelijkertijd ontstonden er nieuwe stromingen zoals de theosofie, die de spirituele wereld met exacte wetenschappen wilde verzoenen.

Af Klints verkenning van de relatie tussen de wetenschap, de natuur en het spirituele leven blijkt in Cycle, Portal, Path heel actueel. De kunstenaars in de tentoonstelling verhouden zich tot Af Klint en haar opvattingen en vullen aan met hedendaagse of futuristische denkbeelden. Door meditatieve tekeningen en video-installaties, abstracte schilderijen en AI-generated beelden, reflecteren de kunstenaars op nieuwe technologieën, spirituele stromingen, ecologie en de verbintenis tussen toen, nu en toekomstige generaties.

Cycle, Portal, Path is in samenspraak met het Kunstmuseum Den Haag en KM21 tot stand gekomen, waar gelijktijdig de tentoonstellingen Hilma af Klint en Piet Mondriaan: Levensvormen en Tai Shani – Our Hieromantic Objects of Love te zien zijn. Op vertoon van je ticket van Kunstmuseum of KM21 krijg je 50% korting op je entree bij Nest. Bij de tentoonstellingen is samen door de drie instellingen een omvangrijk en divers randprogramma ontwikkeld.

Mede mogelijk gemaakt door
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • DH_black.png
  • iona-logo-cmyk_png.png
  • Prins Bernhard Cultuurfonds - horizontaal - zwart.png
  • stroom_100pt_zw.png
Pers