Ulla Wiggen

De Zweedse kunstenaar Ulla Wiggen begon haar carrière in de jaren zestig met het schilderen van elektronische componenten en printplaten. Ze verkende deze wereld toen bijna niemand kon voorspellen hoe digitale technologie ons dagelijks leven radicaal zou veranderen. In 1968 nam ze deel aan de historische tentoonstelling Cybernetic Serendipity in Londen. Als onderdeel van die tentoonstelling, waarin de mogelijkheden van de versmelting van kunst en wetenschap werden onderzocht, toonde ze twee schilderijen die de interne circuits van elektronische apparaten uitbeelden, TRASK (1967) en Vägledare (1967).

Het werk Sändare (1968), dat in deze tentoonstelling te zien is, toont elektriciteits-
masten tegen een achtergrond van een blauwe lucht. Sändare neemt binnen haar oeuvre
een overgangspositie in en markeert de verschuiving van Wiggens focus op de innerlijke structuur van computers naar de verbindingen tussen mensen, machines en de buitenwereld. Na een periode waarin ze vooral portretten en gezichten van mensen schilderde, ontwikkelde Wiggen een fascinatie voor de hersenen en de iris van het oog, die ze met veel toewijding vastlegt in haar gedetailleerde schilderijen. The Face of Mind (2016), een recent werk van Ulla Wiggen, toont haar fascinatie voor de innerlijke structuur van het menselijk lichaam en brein en de relatie tussen binnen- en buitenwereld.

Cycle, Portal, Path

Dit najaar presenteert Nest Cycle, Portal, Path: een tentoonstelling waarin wordt onderzocht hoe de sporen van de Zweedse kunstenaar Hilma af Klint (1862-1944) 100 jaar later doorwerken in de hedendaagse kunst. Af Klint leefde in een tijd vol ontwikkelingen. Wetenschappers onderzochten de natuur en hielden zich bezig met fenomenen als atoomsplitsing en röntgenstraling; ontdekkingen die de wereld vormden en het onzichtbare zichtbaar maakten. Tegelijkertijd ontstonden er nieuwe stromingen zoals de theosofie, die de spirituele wereld met exacte wetenschappen wilde verzoenen.

Af Klints verkenning van de relatie tussen de wetenschap, de natuur en het spirituele leven blijkt in Cycle, Portal, Path heel actueel. De kunstenaars in de tentoonstelling verhouden zich tot Af Klint en haar opvattingen en vullen aan met hedendaagse of futuristische denkbeelden. Door meditatieve tekeningen en video-installaties, abstracte schilderijen en AI-generated beelden, reflecteren de kunstenaars op nieuwe technologieën, spirituele stromingen, ecologie en de verbintenis tussen toen, nu en toekomstige generaties.

Cycle, Portal, Path is in samenspraak met het Kunstmuseum Den Haag en KM21 tot stand gekomen, waar gelijktijdig de tentoonstellingen Hilma af Klint en Piet Mondriaan: Levensvormen en Tai Shani – Our Hieromantic Objects of Love te zien zijn. Op vertoon van je ticket van Kunstmuseum of KM21 krijg je 50% korting op je entree bij Nest. Bij de tentoonstellingen is samen door de drie instellingen een omvangrijk en divers randprogramma ontwikkeld.

Mede mogelijk gemaakt door
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • DH_black.png
  • iona-logo-cmyk_png.png
  • Prins Bernhard Cultuurfonds - horizontaal - zwart.png
  • stroom_100pt_zw.png
Pers