John Baldessari & Matt Mullican

De titel van dit werk is ontleend aan een van de eerste videogames. Pong werd uitgebracht als Arcadespel door Atari in 1972 en was gebaseerd op ping pong – tafeltennis. Het is een perfecte metafoor voor de samenwerking tussen conceptueel kunstenaar John Baldessari en zijn voormalige leerling Matt Mullican. Dit werk is een volley van objecten. Baldessari stuurde Mullican een groep van gevonden foto’s toe, waarna hij er weer een foto uitfilterde en bewerkte. Zo gingen ze met elkaar in gesprek, telkens via objecten een antwoord op elkaar gevend. De kettingreactie van kunstwerken die hieruit volgde bestaat uit teksten, foto’s, digitale prints, collages, schilderijen, tegels en andere objecten die de kunstenaars tegenkwamen tijdens hun spel.

Als we naar de laatste reactie van Baldessari kijken, lijkt het alsof hij Mullican uiteindelijk heeft verslagen met Pong: Retort, een abstracte print met drie cirkels in rood, geel en groen, wat meteen doet denken aan een stoplicht. Ondanks het zwarte kruis naast de rode cirkel weigert Mullican de nederlaag toe te geven, dus slaat hij terug met twee laatste
werken: It’s My Five Worlds!, waarin hij het stoplicht transformeert door nog twee cirkels toe te voegen en X Marks the Subjective, een enorm olieverfschilderij gebaseerd op Baldessari’s rode cirkel, maar dan dominant gevuld met schrijfsels en tekeningen.

De toeschouwer wordt meegesleept in de spannende wedstrijd tussen docent en oud-student, met als fascinerend element het contrast tussen de twee stijlen en methodes van de kunstenaars. Baldessari richt zijn pijlen op Mullican met vlijmscherpe provocaties en Mullican verweert zich met uitgebreide en slimme reacties. Blijft de leraar altijd meester, of heeft de student zijn docent overtroffen.

Double Plus Good

Curatoren
  • Heske ten Cate
  • Laurie Cluitmans
In samenwerking met
  • Aveline de Bruin

De groepstentoonstelling Double Plus Good toont kunstwerken die het resultaat zijn van bijzondere, eenmalige samenwerkingen tussen kunstenaars. In de tentoonstelling breken kunstenaars in alle kwetsbaarheid hun oeuvre open voor een andere maker en tasten ze op papier, in films en installaties elkaars ideeënwerelden af. Wat drijft kunstenaars om een incidentele of juist langdurige samenwerking aan te gaan met andere makers of denkers?

Double Plus Good toont samenwerkingen tussen docenten en (voormalig) studenten, tussen geliefden en eenzamen, tussen verschillende generaties en kunstenaars met een gedeelde geschiedenis. Zij gaan met elkaar het gesprek aan in hun werk, dagen elkaar uit om een volgende stap te zetten of dieper in de materie te duiken.

De tentoonstelling is een vervolg op ‘Collaborations’ een tentoonstelling die Aveline de Bruin, (Collectie de Bruin-Heijn) eerder toonde in het Portugese Quetzal Art Centre en wordt met haar, Laurie Cluitmans (conservator hedendaagse kunst Centraal Museum Utrecht) en Heske ten Cate (artistiek directeur Nest) doorontwikkeld en gecureerd.

Lees hier de introductie ‘Collaboration creates community‘, die Heske ten Cate schreef voor de tentoonstelling en haar reflectie op een periode van intensieve samenwerkingen binnen Nest, en het essay ‘Niets maakt zichzelf‘ van Laurie Cluitmans. Alles over de tentoonstelling en de kunstenaars vind je hier.

De collectie van Cees en Inge de Bruin-Heijn groeide uit tot een van de grootste particuliere collecties in Nederland. De collectie De Bruin-Heijn wordt beheerd door dochter Aveline de Bruin, en in 2016 opende de familie een eigen tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst: Quetzal Art Center in Vidigueira, Portugal.

Mede mogelijk gemaakt door
  • DH_black.png
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • stroom_100pt_zw.png
Download

Download hier de zaalteksten.