Sara Blokland & Jaya Pelupessy

‘Srefi den si’ betekent letterlijk ‘laat zien dat je het zelf kan’. Het is de benaming voor de onafhankelijkheid van Suriname die op 25 november 1975 werd uitgeroepen. In het onderzoeksproject ‘Srefidensi en de vlag’ richten Sara Blokland en Jaya Pelupessy zich op de vergankelijkheid van koloniale machtssymbolen en de zoektocht naar nieuwe symboliek in de
aanloop naar de onafhankelijkheid. Vanuit een gedeelde politiek-historische sensitiviteit en interesse naar de vraag hoe een nieuwe nationale identiteit ontstaat, richtten Blokland en Pelupessy zich op het meer dan levensgrote granieten standbeeld van een jonge koningin Wilhelmina, dat in 1923 in Paramaribo werd geplaatst. Het beeld vertegenwoordigt de
koloniale macht en toont de koningin in een wapperend gewaad, alsof het om een Griekse godin gaat. Vlak voor de onafhankelijkheid werd het beeld verwijderd, haastig en midden in de nacht, om Surinaamse Oranjegezinden niet tegen het hoofd te stoten. Blokland en Pelupessy stelden uit archiefmateriaal een collageachtige film samen. Ze vervlechten
beelden van het standbeeld met de ambigue beelden van het zorgvuldig neerhalen ervan en flarden van kritiek. Op de plek waar 52 jaar lang het standbeeld stond werd op de dag van de onafhankelijkheid de vlag van Suriname gehesen.

Double Plus Good

Curatoren
  • Heske ten Cate
  • Laurie Cluitmans
In samenwerking met
  • Aveline de Bruin

De groepstentoonstelling Double Plus Good toont kunstwerken die het resultaat zijn van bijzondere, eenmalige samenwerkingen tussen kunstenaars. In de tentoonstelling breken kunstenaars in alle kwetsbaarheid hun oeuvre open voor een andere maker en tasten ze op papier, in films en installaties elkaars ideeënwerelden af. Wat drijft kunstenaars om een incidentele of juist langdurige samenwerking aan te gaan met andere makers of denkers?

Double Plus Good toont samenwerkingen tussen docenten en (voormalig) studenten, tussen geliefden en eenzamen, tussen verschillende generaties en kunstenaars met een gedeelde geschiedenis. Zij gaan met elkaar het gesprek aan in hun werk, dagen elkaar uit om een volgende stap te zetten of dieper in de materie te duiken.

De tentoonstelling is een vervolg op ‘Collaborations’ een tentoonstelling die Aveline de Bruin, (Collectie de Bruin-Heijn) eerder toonde in het Portugese Quetzal Art Centre en wordt met haar, Laurie Cluitmans (conservator hedendaagse kunst Centraal Museum Utrecht) en Heske ten Cate (artistiek directeur Nest) doorontwikkeld en gecureerd.

Lees hier de introductie ‘Collaboration creates community‘, die Heske ten Cate schreef voor de tentoonstelling en haar reflectie op een periode van intensieve samenwerkingen binnen Nest, en het essay ‘Niets maakt zichzelf‘ van Laurie Cluitmans. Alles over de tentoonstelling en de kunstenaars vind je hier.

De collectie van Cees en Inge de Bruin-Heijn groeide uit tot een van de grootste particuliere collecties in Nederland. De collectie De Bruin-Heijn wordt beheerd door dochter Aveline de Bruin, en in 2016 opende de familie een eigen tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst: Quetzal Art Center in Vidigueira, Portugal.

Mede mogelijk gemaakt door
  • DH_black.png
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • stroom_100pt_zw.png
Download

Download hier de zaalteksten.