Müge Yilmaz

A Garden of Coincidences werd in 2020 geëxposeerd in Nest in het kader van de tentoonstelling A Fair Share of Utopia. De installatie van Yilmaz is geïnspireerd op een ruïne die in 1962 werd gevonden in Turkije. Göbekli Tepe (de Navelberg) is ongeveer 11.500 jaar geleden gebouwd. Het is daarmee het oudst bekende tempelcomplex ter wereld en volgens deskundigen ook de allereerste cultus-plek, waar rituele bijeenkomsten plaatsvonden ter verering van voorouders. Yilmaz’ installatie heeft eenzelfde archetypische vorm en is 120 cm hoog. Het dak, dat bestaat uit organisch afval, rust op houten pilaren. Het zijn bewerkte boomstammen – omgevallen essen, iepen en wilgen uit Amsterdam die de gemeente ter beschikking stelde voor het kunstwerk.
Elke pilaar vertegenwoordigt een recente voorouder uit verschillende werelddelen en culturen. Voorouders die stierven voor hun idealen; werden vermoord in hun gevecht tegen onrecht. Yilmaz verwijst niet concreet naar personen uit het collectieve geheugen, maar refereert op abstracte wijze aan milieuactivisme, vrijheidsstrijd, feminisme en filosofieën van oorspronkelijke bewoners over omgang met de aarde.

Nest op Art Rotterdam 2021

During Art Rotterdam, a number of works will be exhibited in the outdoor area of the Van Nelle Factory. Two works from the exhibition A Fair Share of Utopia will be on display at the fair this year.

A Garden of Coincidences – Müge Yilmaz, 2020

A Garden of Coincidences is inspired by the oldest known temple complex in the world, and according to experts, the first cult site as well, where ritual gatherings took place to honour ancestors. Yilmaz’ installation has a similar form where each pillar represents a recent ancestor from different cultures and parts of the world. Yilmaz doesn’t refer in concrete terms to people from our collective memory, but points in an abstract manner to environmental activism, the fight for freedom, feminism and philosophies of First Nation communities relating to nature.

BUNYIP: wiray ngaay ngaay gir-nya-la-nha (don’t just look and talk) – Brook Andrew, 2020

The bunyip is a mythical being in Wiradjuri (Australian) culture. This representation of bunyip is in the shape of a cartoon-like face, with eyes, saying ‘ngaay’, meaning ‘see’ in Wiradjuri language, and mouth saying ‘gir- nya- la-nha’, meaning ‘talk’. On the other side, the word ‘wiray’ means ‘no’. The artist is emphasizing that if we do not speak up for what we believe in there will be ‘wiray’ action.

Made possible by
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • DH_black.png