Iliada Charalambous

A Garden of Coincidences werd in 2020 geëxposeerd in Nest in het kader van de tentoonstelling A Fair Share of Utopia. De installatie van Yilmaz is geïnspireerd op een ruïne die in 1962 werd gevonden in Turkije. Göbekli Tepe (de Navelberg) is ongeveer 11.500 jaar geleden gebouwd. Het is daarmee het oudst bekende tempelcomplex ter wereld en volgens deskundigen ook de allereerste cultus-plek, waar rituele bijeenkomsten plaatsvonden ter verering van voorouders. Yilmaz’ installatie heeft eenzelfde archetypische vorm en is 120 cm hoog. Het dak, dat bestaat uit organisch afval, rust op houten pilaren. Het zijn bewerkte boomstammen – omgevallen essen, iepen en wilgen uit Amsterdam die de gemeente ter beschikking stelde voor het kunstwerk. Elke pilaar vertegenwoordigt een recente voorouder uit verschillende werelddelen en culturen. Voorouders die stierven voor hun idealen; werden vermoord in hun gevecht tegen onrecht. Yilmaz verwijst niet concreet naar personen uit het collectieve geheugen, maar refereert op abstracte wijze aan milieuactivisme, vrijheidsstrijd, feminisme en filosofieën van oorspronkelijke bewoners over omgang met de aarde.

Out and About – Iliada Charalambous

What have you been doing in the last year?
“When the pandemic started, one of my first responses was to start my own little garden on my rooftop. This led me to bring the soil to my studio as a material to build sculptures with. I have been working on sculptures in the form of chairs to facilitate conversations for a while now. Gardening during the lockdown gave a new direction to this research.”

What do you present today?
“Here I present ‘What Could We Be?’. It is a temporary monument of the here and now. An attempt to set up a citizen assembly which builds, at least temporarily, a network and a public, communal space. Here, the people can engage in dialogues around the subjects that concern the neighborhood.”

Made possible by
  • MFO_LOGO_RGB_ZWART_SMALL.png
  • DH_black.png